Monday, June 16, 2014

Macam mana nak sertai Summer School UTM?

Macam mana dapat peluang sebegini??
Bangun tidur dan  buka email..tada...dapat invitation ke Summer School Program..hahha berangan jekk...Semestinya tidak.
Anda perlu ikuti beberapa step untuk dapat pergi ke Summer School Program dibawah International Affairs Universiti Teknologi Malaysia (IAUTM). Ala senang saja....semudah ABC.

Step 1 : Pergi ke website international affairs.

http://www.utm.my/internationalaffairs/summer-school-program-abroad/

Baca terma dan syarat dan yang penting deadline untuk hantar permohonan. Sebelum itu pastikan anda layak dalam kategori yang disebutkan oleh Program tersebut jika anda tidak mahu kecewa direject tanpa belas kasihan..huhu kemudian jika rasa ada yang berkenan di hati. ok boleh teruskan ke next step.

Step 2 : Permohonan.

Download borang permohonan yang ada di website tadi. Hantar borang tersebut beserta lampirkan sekali dokumen-dokumen yang dikehendaki ke pejabat IAUTM di F54. Hanya 1 permohonan untuk 1 Universiti. Jadi kalau anda nak hantar permohonan untuk semua Program Summer School tu pun boleh. Serius ni boleh tau. Kemudian tunggu dan cek selalu email untuk ketahui respon daripada mereka. Ambil masa berminggu atau berbulan jugalah. Kalau tiada respon, fahamilah maknanya dan jangan pernah berharap lagi..sob3

Step 3: Ujian Personaliti

Selepas borang permohonan ditapis-tapis dan anda layak untuk menduduki ujian personaliti. Masa saya dulu ada la dalam berpuluh orang juga kot yang pergi ujian personaliti ni. Apa lagi berentaplah, tengok siapa paling power..haha Tempat, tarikh dan masa akan diberitahu dalam email. Kalau rasa tak tahu ujian personaliti tu macam mana, boleh cari di google banyak ujian personaliti dan anda boleh cuba. Kalau nak lagi advance, boleh pergi ke pusat kaunseling UTM. Ujian ini dalam 15-20 minit saja. Ujian komputer jadi tak payah risau. Cuma klik-klik jawapan saja. Kemudian tunggu lagi dan cek email selalu. Bolehlah tunggu paling lama 2bulan.  Kalau lama sangat tiada respon. Ok bye..

Step 4 : Temuduga.

Hanya beberapa orang sahaja yang melepasi ujian personaliti akan dipanggil temuduga. Masa saya dulu hanya 3 orang sahaja yang layak untuk temuduga ini, Saya, Kamis dan Eric. Bayangkan macam manalah dia tapis sampai 3 orang sajakan. Tapi alhamdullilah, nama saya tersenarai. Ok tempat, tarikh dan masa akan diberitahu dalam email biasanya dibuat di IAUTM. Macam saya hari itu kene presentation interview. Mula-mula buat presentation dahulu (tajuk presentation dinyatakan dalam email) dan kemudian baru interview. 
Tips presentation interview:-
 1)Slide presentation buat gunakan Powerpoint 97-2003, tak payah nak tunjuk hebat sampai guna Prezi sebab desktop disitu dah lama, tak dapat support file yang berat. Slide dalam 10 pages dan ke bawah.
2)Soalan-soalan interview?? rahsia!!! hahhaha hamboi-hamboi..saja-sajalah..emm yang penting anda tahu kenapa anda perlu ke Summer School Program dan kenapa anda pilih Universiti tersebut. Semestinya anda perlu tahu isu semasa di negara Malaysia dan juga negara yang anda nak pergi tu..1 ke 2 isu pon da ok sebenarnya atleast nampaklah berilmu sikitkan..kalau tak senyum kambing sajalah..dan pasrah kalau-kalau diri direjct tak semena-mena. Ok next, apa lagi tunggu email lagi la..kalau tak dapat apa-apa email. Ok sila cuba lagi ^_^

Step 5 : Tahniah anda telah lulus untuk ke Summer School Program

Kalau sudah dapat ucapan tahniah itu, sudah terang lagi bersuluh anda telah berjaya untuk pergi ke Summer School Program. Alhamdullilah untuk Hanyang Summer School Program 2014 yang lulus adalah 2 orang sahaja iaitu saya dan Kamis. Kasihan Eric, sedih dia masa ni, tapi sekarang dia dah happy sebab sejurus dia dapat tahu keputusan ini, dia terus apply summer school program di SKKU, Korea dan dia berjaya untuk pergi sana pada bulan Julai ini juga. Jadi kami boleh jumpa di sana.

Ok dalam email ini pun ada nyatakan sekali apa yang perlu dibuat seterusnya dan pastikan anda tidak terlepas pandang. Jumlah penajaan yang diberikan oleh IAUTM juga diberitahu. Jadi anda dah boleh start kira-kira perbelanjaan yang berapa banyak lagi duit yang perlu ditambah sendiri.

Step 6 : Pendaftaran Summer School Program

Semestinya anda perlu daftar sendiri untuk mengikuti ke Summer School Program  melalui website yang diberikan (website Universiti yang nak pergi tu). kenapa nak kene buat sendiri, bukan UTM uruskan ke? hamboi banyak cantik, kan dah besar. so kenalah pandai berdikari..advantage juga anda dapat tahu lebih detail tentang proses dan mendapat lebih info tentang program summer school yang anda nak pergi tu..hehe..selepas sudah daftar, emailkan cepat-cepat borang atau pernyataan atau apa-apalah yang membuktikan anda sudah mendaftar ke email pihak IAUTM.


  Step 7 : Surat kelulusan Summer School Program dan Cheque !

Selepas anda tunjukkan bukti tadi, barulah surat kelulusan summer school anda ini akan diluluskan oleh TNCA dan di faxkan ke pejabat dekan fakulti. Jadi selalulah tanya setiausaha dekan sama ada surat kelulusan tu dah keluar ke belum.

Pentingnya di sini, cek juga akan keluar sama tarikh dengan surat kelulusan tersebut. jadi jika anda mahu cek keluar awal, cepat-cepatlah buat step 6 yang saya katakan tadi. Jadi anda boleh pergi ambil cek di Pejabat bendahari UTM aras 2..emm Dalam surat kelulusan itu ada tulis berapa nilai sebenar cek penajaan yang anda dapat yang telah diluluskan oleh TNCA. mungkin berbeza nilainya daripada yang dinyatakan daripada email seperti yang saya katakan dalam step 5.  Mungkin berkurangan, maka bolehlah buat rombakan dan kira semula perbelanjaan.

Step 8 : Pendaftaran subjek.

Pendaftaran subjek akan dibuka pada tempoh masa yang tertentu. Jadi kenalah selalu alert pada website Summer School Universiti Tersebut. Jangan terlepas pandang ok.

Step 9 : Pembayaran yuran

Yuran perlulah dibayar sebelum tamat tempoh pembayaran. Anda boleh gunakan CIMBClicks atau apa2 clicks la. Asalkan bayar. Kaedah pembayaran akan dinyatakan pada website universiti tersebut.

Step 10 : Isi borang Permohonan Lawatan ke Luar Negara untuk Pelajar

Borang ni anda boleh ambil di unit aktiviti pelajar di pejabat HEMA yang sekarang ni dah pindah di Galeria Pelajar di KTDI.

Step 11: Buy flight ticket and Get prepared.

Flight tiket kena beli sendiri dan mungkin guna duit sendiri. Jadi bolehlah start searching maka yang ok dan teruslah book. Di sini juga anda dah kena confirm di mana anda akan menginap sepanjang program tersebut. Jadi anda boleh tahu apa kemudahan yang disediakan di sana. Contohnya kalau sudah ada dia sediakan iron, jadi tak payahlah bawa.

Untuk preparation di sana, emm yang penting makanan. atleast bawalah makanan untuk anda servive selama 1 minggu. Lepas tu, cuaca kena tahu juga sebab baju apa sesuai nak bawa. emm rasanya yang lain anda lebih expert kot nak bawa apa.

Peringatan aka Nasihat : Jangan bawa barang dan duit saja, bawa sekali ilmu di dada..sebab kan kita nak pergi untuk belajar bukannya untuk bercuti. Niat untuk cuti pun adalah juga..ehhe ^_^


Good Luck!!

No comments:

Post a Comment

Add widget

please add widget