Monday, August 4, 2014

City Hall, 63City Tower, English Village & Coffee Prince Cafe

Today I am independent lady. hehehe rasa cuak nak jalan seorang diri tu pun ada la juga tapi anggap la macam kat Malaysia boleh saja survive..Jadi kita redah sajalah. Untung juga jalan seorang diri, boleh pergi banyak tempat. Oleh sebab dah tahu nak pergi jalan sendirian, jadi saya sudah search beberapa tempat yang menarik untuk pergi.  Berbekalkan peta subway, payung dan air masak (takut berbuka ditengah jalan) saya pun mulakan "pengembaraan Dora the explorer"  yang bertema Korean Drama.

Mula-mula pergi tempat yang dekat dulu, City Hall Station (Subway line 1 atau 2). Tempat ini memang gempak dan gah. Katanya City Hall ini merupakan tempat shooting drama City Hunter lakonan Lee Minho. Saya keluar melalui exit 6 iaitu terus ke Deoksugung Palace. Ketika ini ada upacara Pertukaran Pengawal selama 15 minit di pintu utama istana. Upacara ini diadakan pada pukul 10.30 pagi dan 2.00 petang. Dihadapan pintu utama istana ini juga ada perkhidmatan memakai baju tradisional Korea. Free saja. Apa lagi grab the oppurtunity. 


Kemudian diseberang jalan raya terlihat ada reben-reben kuning. Kenapa ya? Emm ini adalah tanda memperingati mangsa tragedi ferry Sewol yang tenggelam pada 16 April 2014  dalam perjalanan daripada Incheon ke Jeju. Orang awam di Korea memandang isu ini sangat besar dan dianggap serius. Sangat serius..emm..Jom kita masuk ke bangunan City Hall. Di tingkat bawah tanah ada muzium pameran masuk percuma. emm ini adalah salah satu keistimewaan Korea iaitu muzium. Mereka sangat banyak muzium dan muzium mereka menarik dan selesa untuk dilawati. Semasa saya pergi ni ada persembahan dari kumpulan. Jadi enjoy the show.


City Hall
Kemudian saya pergi ke 63City Tower (landmark yang tertinggi di Korea) dengan menaiki subway pergi ke Yeoido Station (Line 5) dan keluar pada Exit 5 terus nampak tempat perhentian bas, tunggu untuk menaiki free shuttle bus ke 63City. 63City maksudnya 63tingkat (3tingkat bawah tanah dan 60 tingkat atas tanah). Saya pergi sini sebab minat sangat drama My Girl lakonan Lee Dong Wook, di sinilah tempat heroin dia nak sangat pergi tu.hahah Ada beberapa event yang menarik di sini. 
1) 63 Sky Art Gallery (Naik sampai tingkat 60)
2) 63 Square (Macam terowong Aquarium Dasar Laut)
3) Wax Museum
4) Wayang 3D
5) Teater 
Setiap satu event agak mahal juga tiketnya dalam berbelas ribu won tapi ada pakej jadi saya ambil pakej 30 000 won untuk 3event. Saya pilih 63 Sky Art, 63 Square dan Wayang 3D.. Opps..tertidur dalam wayang 3D..hahah cerita Dinasor, kalau kanak-kanak menarik kot tapi kalau untuk orang dewasa tidak recommend la ambil pakej ini. Lagipun ceritanya dalam bahasa Korea la..haha Tapi yang Sky Art dan 63 Square memang best..deboom!


Seterusnya saya pergi ke English Village (Subway Hapjeong Station, Line 3, Exit ? Naik bas 2210 selama lebih kurang 45 minit perjalanan). English Village ini merupakan salah satu tempat pengambaran Running Man yang dibiintangi oleh JiHyo, KimJongKoo, KwangSoo, Haha, Gary, JaeSuk, dan Sukjin..masa pergi sini sangatlah teringat pada mak di kampung sebab mak saya memang minat sangat tengok RunningMan dan peminat tegar KwangSoo..haha kalaulah boleh bawa mak sekali kan best..sobsobsob. Ok di sini pemandangannya memang cantik  dan aktiviti juga makanan yang disediakan semuanya English Style.  Tapi sayang sekali saya tak sempat nak main aktiviti di sini sebab nak pergi berbuka puasa di tempat lain. 


Dalam perjalanan ke Coffee Prince Cafe sudah masuk waktu berbuka puasa, jadi saya pun minumlah bekalan air masak. Menaiki Subway ke Hongik Station, Line 2, Keluar exit 4 jalan dalam 300meter jumpa sudah cafe yang menjadi tempat pengambaran Drama Coffee Prince yang dibintangi oleh Yoon EunHye. Saya pilih menu jeju dokoron yugort smootie dan blueberry pancake. Harganya agak lumayan, dalam berbelas ribu won.

Okay selesai pengembaraan Dora hari ini. Sebenarnya ada lagi tempat nak pergi tapi Kamis dah pesan balik awal, jadi kita baliklah terus selepas makan berbuka tu. Oh ya, dak Kamis tak ikut hari ini sebab dia nak pergi ke Lotte World ThemePark. hahaha saya kurang minat nak naik roller costar sebab tu bawa haluan sendiri.kah3.selamat sudah. ok bye2.



No comments:

Post a Comment

Add widget

please add widget