Friday, August 15, 2014

Kelas Pertamaku Kelas Kanak-Kanak Riang

Sebab apa kelas ni namanya kanak-kanak riang? mungkin sebab dalam kelas ni kami banyak buat kerja-kerja yang kena gunting, gam, tampal, melukis dan mewarna. Terasa sangat kembali ke zaman kanak-kanak. hehe..

Kelas Visual Art For Elementary School Teacher ini diajar oleh seorang pensyarah yang sangat berdedikasi dan penyayang, Dr Oksun. Sebenarnya beliau pernah menjadi guru seni di sekolah rendah sebelum beliau melanjutkan pengajiannya di peringkat PhD dan menjadi pensyarah di US. She is Korean ^_^

Mungkin sebab beliau berpengalaman sebagai guru di sekolah rendah membuatkan cara pengajarannya cukup teratur, segala arahan diberikan cukup detail dan segala alat bantu mengajar telah disediakan dengan secukupnya. Semasa dalam kelas ini memang terasa diri ini macam kanak-kanak dan yang sedang mengajar di depan itu bukannya pensyarah tetapi seorang CIKGU. Beliau suka menggunakan strategi Constructivism dalam proses pengajaran dan pembelajarannya. Ha tahu tak Constructivism tu apa? Ia merupakan strategi untuk mengajar dalam kelas. Basically akan ada soalan-soalan yang ditanya oleh cikgu kepada pelajar untuk membantu membentuk pemahaman pelajar dan sekaligus pelajar dapat membina kerangka konsep mereka sendiri. Yang bestnya Dr Oksun ni, dia suka menggunakan positive reinforcement seperti memuji setiap idea dan setiap hasil kerja pelajarnya yang membuatkan pelajar-pelajarnya aktif dalam kelas. Dan mungkin sebab itu juga, saya rajin nak siapkan setiap homeworknya yang leceh tu. hahaha meh saya tunjukkan sikit hasil kerja saya..walaupun tak berseni sangat tapi ok la..

sketchbook dan beberapa hasil kerja 

in the making of Korean fan at National Museum
Diakhir kelas pelajar perlu membuat refleksi keseluruhan dalam bentuk media. Jadi saya pun buatlah satu video untuk refleksi keseluruhan kelas ini. Tetapi saya tidak hadir untuk kelas terakhir ini sebab ada urusan penting yang perlu dibuat. Jadi saya berikan pendrive kepada Kamis untuk tolong hantarkan. Respon lecture?? Kamis kata Dr Oksun siap buka video ini 2 kali dalam kelas, maybe sebab saya seorang saja yang buat video dan classmate yang lain semua buat slide powerpoint. Beliau juga ada email response pada saya yang membuatkan bibirku menyengeh seorang diri dan hati ini berbunga-bunga ..just a simple email but meaningful kan? 

"Dear Adi

Thanks for sharing your video. It was fantastic!

Your final grade is 97.8 which is A+.

Congratulations!

Thanks."

Pada saya video itu tidaklah bagus sangat sebab saya buat last minit selepas sahur baru buat dengan kepala melayang-layang mengantuk, ayat english yang berteraburan serta develop video just only menggunakan perisian miscrosoft powerpoint dan save as Windows Media Video (*.wmv).

Malu nak share sebenarnya..tapi bak kata Professor Park "Please never delete your work but share it, share as many as you can" Jadi saya dengan rasa rendah diri ingin berkongsi refleksi saya terhadap keseluruhan Kelas Pertamaku ini. enjoy ya~


Opps sorry laju sikit video ini, masa edit dulu dah tak larat mengantuk sangat, jadi saya hantar saja yang ini dan sampai sekarang da tak edit pun.



No comments:

Post a Comment

Add widget

please add widget