Saturday, August 23, 2014

Konflik Kelas Keduaku. You are Fired!

Yup! Saya memang suka kelas ini, Media Construction.
Tapi....dugaan pula yang melanda..seperti yang telah diceritakan dalam entri awal kelas, bilangan pelajar kelas ini adalah 8 orang sahaja dan 5 daripadanya (Sarah, Enxi, Joshua, Sam dan Andy) merupakan pelajar daripada sama universiti dengan pensyarah kelas ini iaitu Wheaton University, US. Jay daripada Utah University, US.SooHyong, pelajar tempatan daripada Hanyang University, Korea dan seorang lagi pelajar comel daripada UTM, Malaysia.hehe.. 

 Nak dijadikan cerita, 5 orang pelajar daripada Wheaton University ni selalulah together2 setiap ketika dan segala informasi mereka yang tahu dahulu dan ada yang mereka sahaja yang tahu. Maka kami yang bertiga daripada universiti lain agak terkontang-kantinglah juga. emm So what I did?

Mula-mula saya berkawan baik dengan dua orang pelajar perempuan yang daripada Wheaton University, kami berchatting via kakaotalk, dengan cara ini saya tidak tertinggal segala maklumat yang sepatutnya saya tahu seperti kelas akan mula lewat dan lain-lain. Selain itu, saya juga mendapat kawan yang sangat baik dalam kelas ini, namanya Jay Meza from Utah University. Bayangkan dia sanggup untuk tunggu saya selama sejam untuk balik bersama-sama. Seronok tau bila bercakap dengan Jay, maybe sebab kami share some minat dan perangai yang sama. hahaha

Jay dan anak patungnya. Kemana-mana mesti bawak anak patung tu
Kemudian..emm saya juga mengalami masalah kelengkapan belajar dalam kelas ini. Saya tidak mempunyai kamera DSLR untuk shoot video dan Mac book untuk edit video dengan menggunakan software Final Cut Pro. Sebab Prof Park mengajar detail on how to use it and handle it. Sayang sangat saya tak dapat praktis. Hanya dapat belajar teori sahaja. Jadi dengan merendah diri saya hanya memanfaatkan kamera smartphone saya walaupun hanya 20.7Megapixels sahaja tapi ia sangat membantu dan saya edit menggunakan laptop biasa saya ini sahaja dengan perisian Adobe Premier. Ok la daripada takde ye dop..alhamdullilah.

Dan yang paling menduga keimananku apabila hendak menyelasaikan projek video. Ok ditakdirkan saya telah mendapat seorang group partner yang sangat kacak yang dikenali sebagai Sam. So setiap kali nak berbincang tentang projek, fikiranku di angkasa lepas dan hatiku menjadi aiskrim. Pun masalah? sebab bila habis berbincang, no answer..jadi saya pun tak tahu apa projek yang kami nak buat. Tiada kata setuju. Jadi saya pun keluarkan idea demi idea, dan ditolak mentah-mentah. Kemudian diminggu ketiga barulah Sam bagi idea dia, buat video tentang Professor Park. So go on je la dengan idea dia. Tapi saya tahu kami tak akan sempat siapkan projek video kami kalau ambil idea dia tu. Tapi saya go on je, pergi shooting sama-sama and so on. Dalam masa yang sama juga, saya sudah ada backup plan..

Sam..ayahnya US, maknya Korea, sekali dia cakap korea, peghhh...
What I need just a footage (rakaman asal video) dan saya boleh edit sendiri menggunakan laptop saya. Jadi  semasa dalam kelas Prof Park ajar edit video dan beliau minta untuk semua orang ada footage dalam laptop masing-masing. Saya ambil peluang ini dan sedut semua footage yang ada dalam kamera Sam. Walaupun footage yang ada itu bukannya idea projek kami, tapi footage street dance. Jadi saya gunakan footage ini untuk my learning process for editing. Bila bawa balik saya cuba edit separuh dengan elok sikit dan tunjukkan dalam kelas. Purposely..sengaja tunjuk dalam kelas.

Finally, minggu terakhir seperti yang dijangka projek video kami tak dapat disiapkan dalam waktu yang ditetapkan. Maka Prof Park, personally asks me to complete my editing video on Sam footage. Maka dua hari sebelum kelas berakhir saya pun bertungkus-lumus menyiapkan video itu dan membuat sedikit research untuk isikan dalam website supaya video yang tak seberapa itu ditambah dengan sedikit nilai ilmiahnya. Dan inilah hasilnya..



Alhamdullilah. saya dapat grade A0 untuk kelas ini.

So apa cerita projek kami tu? dan bagaimana pula result Sam?
Projek itu masih diteruskan oleh Sam seorang diri dan dibantu oleh Prof Park sebab meraka masih di Korea untuk sebulan berikutnya.
emm saya pun tak tahu result Sam, saya juga ada letak nama Sam dalam Production team. Saya harap dia pun dapat result yang ok. ^_^

Kenapa you are fired? nantikan entri my graduation day..

Semua ada kecuali Joshua

No comments:

Post a Comment

Add widget

please add widget