Tuesday, August 5, 2014

Tips nak beli souvenir murah di Korea

Shopping Paradise!! Kalau nak beli oleh-oleh untuk keluarga, saudara-mara dan kawan-kawan sinilah tempatnya. Namdaemun Market untuk barang-barang tradisional dan Myeongdong Market untuk barang-barang moden. 
Namdaemun Market (Subway Hoehyeon Station, Line 4, Exit 5)
Myeongdong Market (Subway Myeongdong Station, Line 4, Exit 5,6,7,8)
Anda boleh berjalan kaki untuk pergi antara Namdaemun dan Myeongdong. Dekat sahaja.

Setiap kali pelajar Summer School daripada Ajou, University, Suwon datang ke Seoul, kami mesti bawa mereka ke sini sebab dekat sinilah paling banyak pilihan dan paling murah. Memahami yang ini sahaja peluang untuk mereka membeli souvenir sebab di Suwon agak sukar nak cari dan mahal. Saya pun beberapa kali jugalah singgah di sini untuk membeli souvenir  dan ada yang ditempah untuk bawa pulang ke Malaysia. Setiap kali keluar akan membawa beg tambahan untuk masukkan semua barang-barnag dalam beg tu. Ala beg yang dapat free kalau pergi program yang boleh dilipat-lipat masuk dalam handbag.

Namdaemun Market ini ada jual keychain, magnetic fridge, baju I love korea, sarung bantal, hanbok dan bermacam-macam lagi accessories. Kalau keychain dan magentic fridge beli dalam bagunan bertingkat, ianya lebih murah daripada beli kedai yang ada di luar. Tapi kena survey dulu harga dan kena pandai tawar menawar. Kalau baju t-shirt Korea pula beli di luar bangunan tapi cari kedai yang murah. Paling murah saya jumpa 3 helai untuk 10 000 won. 





Kalau sesatdi Namdaemun saya mesti cari bangunan ini.
Myeongdong Market pula adalah tempat kalau nak beli beg, kosmetik, topi dan sebagainya. Di sini juga banyak gerai yang jual makanan Korea. First time saya makan Tteokbokki di sini bersama-sama pelajar Ajou University.

pintu gerbang myeongdong market sempena seoul summer sale 2014

Sedap sangat, tapi bila sudah berbuka baru dapat makan



Berbaju merah itu ialah orang yang tunjuk arah. Jadi kalau ingin tahu tentang menarik dikawasan sekitar atau sesat jalan bolehlah rujuk kepada mereka. Kebanyakan tempat di Seoul ini ada orang berbaju merah ini.

No comments:

Post a Comment

Add widget

please add widget