Saturday, August 2, 2014

Tips Menggunakan Subway di Korea dan T-money Kad

T-money kad seperti debit kad yang digunakan untuk menggunakan pengangkutan  awam di Korea terutamanya di Seoul. Selain subway, T-money kad juga boleh digunakan untuk menaiki bas.



Subway pula merupakan pengangkutan utama kepada warganegara dan pelancong Korea sebab ianya efektif, memudahkan dan murah. Ia boleh diibaratkan monorel di Malaysia. Cara menggunakan juga sangatlah senang..

Langkah 1 : Beli T-money kad.
Boleh beli di 7-Eleven atau mana-mana kedai yang menjualnya. T-money

Langkah 2 : Topup T-money kad.
Boleh topup di 7-Eleven atau dimesin reload T-money di subway. Setiap stesen subway ada mesin reload T-money. Ikut arahan yang disediakan disitu. Letakkan kad tersebut diruangan yang disediakan. pilih amount, masukkan duit dan tunggu reload. Siap.

Langkah 3 : Peta subway.
Boleh dapatkan peta subway ini di kaunter informasi atau di mana-mana stesen subway. Pastikan peta itu yang paling latest updated. Kalau saya kurang rajin nak pegang peta, jadi saya akan snap picture daripada papan informasi di subway. Senang tengok dalam phone sahaja.
Tetapkan arah tujuan yang ingin dituju dan kenalpasti subway line berapa nak ambil. Contohnya line 2 yang berwarna hijau. Kemudian ikut arah line tersebut. Di subway stesen terdapat banyak penunjuk arah dan informasi jadi kemungkinan untuk sesat adalah sangat kurang.

http://www.exploringkorea.com/wp-content/uploads/2011/07/Subwaymap_Eng.jpg



Langkah 4 : Arah Exit subway.
Oleh sebab subway ni di bawah tanah. Jadi Exit ini akan bantu kita terus keluar ke tempat yang hendak dituju. Boleh rujuk pada papan informasi sejurus sahaja keluar daripada subway. Sebab akan ada banyak exit kadang-kadang sampai berbelas.

contoh pelan exit

*p/s :
1)Untuk mudah dan cepat, anda boleh google search tempat yang hendak dituju untuk mengenalpasti line subway  dan exit berapa yang ingin diikuti.
2)Kalau hendak berjalan-jalan, dinasihatkan plan pergi kawasan yang berdekatan setempat dahulu sebelum pergi yang jauh untuk mengelakkan membazir masa terlalu lama untuk perjalanan.

Contoh da siap research arah tempat tujuan

No comments:

Post a Comment

Add widget

please add widget